Toata lumea se plange de faptul ca este criza, pensionarii si bugetarii sunt afectati de masurile, tardive din punctul meu de vedere, luate de guvern. In tot marasmul asta mai sunt unii romani care cumpara, diverse chestii de la mancare la birotica sau de la combustibil la servicii IT.
Pana aici nimic neobisnuit, ce este insa de-a dreptul hilar este LIPSA DE CHEF cu care te intampina vanzatorii din magazinele noastre tot mai goale de clienti. Majoritatea dintre ei, te intampina absent, cu priviri goale care trec dincolo de tine, judecandu-te fugar in functie de imbracaminte.
Trecand insa de indiferenta lor, masochistul client roman, este dornic sa cumpere in pofida tuturor piedicilor si relelor tratamente la care este supus de vanzatorii amatori din majoritatea magazinelor. Am alergat intr-o dupa masa pana la unul din magazinele IT din Polus center cluj sa-mi cumpar un laptop. Eram imbracat in pantalon scurt si tricou. Sa trecem peste faptul ca vanzatoarea nici nu m-a bagat in seama vreo 7 minute. Atunci cand a catadicsit sa se apropie de mine singura ei grija era sa nu cumva sa fur ceva din magazin. Dupa ce am solicitat asistenta ei si am cerut informatii despre un produs anume a devenit brusc mai cooperanta, simtea miros de afacere.
Dupa lupte seculare si dispute referitoare la caracteristici, pentru ca vanzatorii romani nu cunosc notiunea de beneficii…ajungem la ideea de a agrea un anumit produs si incep, ca orice cumparator care se respecta…NEGOCIEREA, credeam eu…
Nu a fost nici o negociere, nici de pret nici de alte variabile pentru ca vanzatoarea noastra NU AVEA CHEF sa vanda si CULMEA, tot ea ridica obiectii !!! Evident m-am intors acasa si am comandat laptopul mult dorit prin internet, fara sa fiu nevoit sa dau explicatii si sa achit 40% avans pentru un produs care va fi livrat “intre 2-7 zile” cum ceruse vanzatoarea mai sus descrisa.
In sfrasit,cred ca mi-am gresit cariera, ar trebui sa facem training de CUMPARARI, pentru toti romanii; acest training ar contine:
- cum sa te abtii si sa nu sari la jugulara vanzatorilor incompetenti si needucati
- cum sa explici beneficiile pe care le doresti de la produsele achizitionate
- cum sa negociezi cu vanzatorii sa-ti vanda produsele din vitrina
- cum sa nu te enervezi pe chelnerii care vin sa-ti ia comanda dupa 35 de minute de la intrarea ta in restaurant
- cum sa faci personalul din hoteluri si restaurante sa fie zambitor si amabil
Cred ca putem face un management al banilor foarte eficient in Romania pentru ca vanzatorii sunt de partea noastra…nu vor sa ne ia banii din buzunare!
Spor la bani!
In periplurile mele pe internet am dat peste blogul dumneavoastra. S-a nimerit la fix postul de mai sus. Desi sunt manager, de multe ori ma implic activ in proiectele pe care le realizez prin munca efectiva la o animuta componenta a lor.
De curand am scris textele pentru un website, din Cluj, pentru un hotel, un hotel mare care urmeaza sa fie inaugurat. Un hotel care va fi condus de un manager strain venit in Romania de 5 zile si care nu a intrat in contact cu mai nimic din ceea ce inseamna “ospitalitate” si “customer care” la noi.
Ei bine, textele terminate au fost trimise spre board si refuzate pe motiv ca accentuau oarecum ideea de serviabilitate, zambet si disponibilitate de comunicare a personalului cu clientul. Sunt curioasa daca la o luna, doua de sedere a managerului in Romania textele acestea nu vor fi reanalizate.
Va rog sa imi trimiteti un e-mail cand veti incepe o noua serie de cursuri de management al banilor. Mi-ar face mare placere sa va ascult.
Nu stiu de ce nu ma surprinde decizia actionarilor romani. Poate pentru ca m-am obisnuit cu asta, sau poate pentru ca stiu despre cine faceti vorbire. Cu siguranta managerul strain abia ajuns in Romania va avea mult de indurat de pe seama antreprenoriatului mioritic. Va astept cu drag la seria din toamna de Managementul Banilor.
stiti cum, cred ca propria atitudine conteaza mult. Eu am o vorba “TU dai tonul unei conversatii”. In momentul in care tu afisezi o atitudine prietenoasa, aceasta se preia. Mie mi se intampla asta in aproape toate magazinele in care merg. Si credeti-ma, merg mult 🙂 Bineinteles, experienta cea mai vasta pe care o am, e cu magazinele din mall-uri. Eu constat o imbunatatire imensa in abordarea si tratarea clientilor. Toate cele bune 🙂
de acord cu tine…partial 🙂 Consider ca atunci cand intri in magazin ar trebui sa fii intampinat de GAZDA, care conform principiului “TU dai tonul unei conversatii” ar trebui sa se arate magulita ca i-ai trecut pragul si sa-ti acorde toata atentia sa. De buna seama se vede o schimbare de atitudine la vanzatorii romani, cum altfel ar putea reactiona atunci cand in jurul lor se inchid zilnic magazine si clientii sunt mai rari decat zilele insorite din vara asta. Personal cred ca noi toti, eu si conationalii mei, mai avem de invatat MULTE in ce priveste relatia cu clientii, acele persoane indezirabile care vor sa ne infunde banii in buzunare 🙂
Spor la bani!
Un articol bine scris, ca de obicei. Parerea mea este ca ar fi fain sa fie urmat de un post care sa se refere la “… si patronii care ii angajeaza”.
In incercarile mele numeroase de a-mi gasi un loc de munca dupa revenirea in Romania am ajuns sa aplic si pentru o “slujba” de “gestionar” la un magazinas de legume-fructe.
Patronul nu a fost deloc impresionat de CV-ul personal, de experienta de “gestionar” al unui magazin din U.S. care avea o cifra de afaceri lunara cat are el in, probabil, 5 ani…
Cum nu-l puteam convinge nicicum, am incercat sa-i servesc ideea de “customer service” pe intelesul lui: “Cine cumpara ceapa de la mine o data, va reveni in acest magazin pentru orice necesar de legume-fructe il are cat va trai.” Raspunsul lui m-a dat pe spate: “Lasa tu asta… Cum pot fi eu sigur ca nu imi furi tu din ceapa ?” !!!
Cu asemenea atitudine, acest patron nu numai ca nu va “vinde elefantul” … nu va vinde niciodata nici macar vreun soricel.
Astept in continuare articole bune de la tine Sebi si spor la burCASH 🙂
Daniel
Salut Dane, Multam de feedback. Cat despre atitudinea patronului romanesc despre care vorbesti, nu-mi spune, o cunosc prea bine. 🙂 Tot ce pot sa spun este ca sigur, daca mai tine recesiunea asta vreo trei ani in Romania, de multi ca el vom scapa, sper. In alta ordine de idei, cred ca si atitudinea lor are la baza cateva experiente relevante, de genul..furat din ceapa. Multam de hint voi scrie si despre “patronii romanesti” cat de curand.
Atitudinea vanzatorului de mai sus e foarte des intalnita in magazinele din Romania de vina dupa parerea mea sunt in primul rand managerii care nu implementeaza si opoi nu verifica prin diverse metode comportamentul angajatilor pe care ii platesc , mie teama ca in firma pe care o conduc eu sa fie prezenta aceasta atitudine total nepotrivita fata de un client care ti a facut onoarea sa ti treaca pragul fie doar pentru o simpla intrebare , recent am discutii cu cateva firme din Asia , sunt placut coplesit de flexibilitate , respectul si atitudinea de care dau dovada desi eu ca orice manager am fortat la maxim negocierile (evident politicos) cu ei , invat de ei enorm .
Multumesc pentru articol !
Sa fi sanatos si binecuvantat !
stefan marici, Suceava