[column width=”1/1″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
Guest post de jr. Horatiu Sasu
Spuneam în prima parte că a alege între PFA şi SRL nu este o sarcină uşoară. După criteriile de data trecută am văzut că responsabilitatea e chiar mare. Iar criteriile pentru o alegere în cunoştinţă de cauză sunt adesea ignorate de cineva „pornit” să îşi facă un SRL sau o PFA. Să vedem însă ce ar mai trebui să ia în considerare pentru o decizie corectă.
Criteriul contabilităţii
În general, PFA nu are nevoie de contabil, deoarece:
- fie îşi înregistrează fluxul de numerar doar ca intrări-ieşiri (venituri – cheltuieli), cu precizarea că nu toate intrările sunt venituri şi nu toate cheltuielile sunt recunoscute 100% ca şi deductibile
- fie are activitate pe bază de norme, caz în care înregistrează doar veniturile.
SRL are o activitate mai complexă şi o contabilitate şi mai complexă (în partidă dublă), ceea ce necesită în general ajutorul unui contabil (cu cheltuielile aferente).
Din acest punct de vedere PFA este de preferat.
Criteriul imaginii
Sub aspectul imaginii, SRL are un avantaj net – ca să nu mai vorbim de societatea pe acţiuni. Dimpotrivă, PFA este asociată cu afaceri mici şi foarte mici, de familie, concepţie eronată câtă vreme PFA poate să aibă salariaţi în număr nelimitat – şi unele chiar au. PFA poate fi lichidată mult mai rapid, deoarece consecinţele lichidării nu sunt substanţiale, iar PFA are, în general vorbind, bunuri mai puţine decât SRL.
În contraponderea acestui criteriu se află unul care adesea înclină balanţa spre SRL.
Criteriul calificării
La PFA se cere calificarea în domeniul în care se exercită activitatea. Experienţa se dovedeşte cu orice acte (diplome, adeverinţe, instruiri, calificări la locul de muncă) etc. Spre deosebire de aceasta, la o societate nu există condiţia ca fondatorul să aibă calificare în domeniu. Ar fi cam greu, mai ales la societăţile care au în obiectul de activitate şi intermedieri şi consultanţă şi comerţ şi IT…. În plus, deţinătorul SRL-ului este patron, poate să angajeze acolo unde nu se pricepe (ca şi PFA-ul, de altfel, numai că – repetăm – deţinătorului PFA i se cer în mod expres dovezi privind calificarea). Există şi societăţi la care se cere o anumită calificare, dar constituie excepţia (spre exemplu, la societatea cu profil medical administratorul sau cel puţin 1/3 din membrii Consiliului de Administraţie trebuie să fie medic).
Există multe alte criterii, care fac ca alegerea între PFA şi o formă de societate să nu fie chiar simplă. Bunăoară, doar societatea este apărată de riscul recalificării ca activitate dependentă. Alegerea după atât de multe criterii devine şi mai complicată dacă luăm în considerare că alternativele la PFA sunt întreprinderea individuală sau cea familială, iar din „familia” SRL-ului fac parte şi societatea pe acţiuni, societatea în nume colectiv (preferată în multe părţi din Muntenia şi Moldova) sau societăţile în comandită (mai puţin utilizate).
Decizia nu este una uşoară, deşi la început aşa părea.
Iar 2016 complică şi mai mult lucrurile…
Dar despre acest aspect s-ar putea să mai discutăm, dacă e nevoie.
Sursa foto: www.stiri.rol.ro
[/column]
Buna,
Din 2016 PFA-ul este impozitat obligatoriu cu 10,5% contribuţie de asigurări sociale ? indiferent daca persoana are/nu are contract de munca ?
In rest , limpede ca buna ziua !
Si foate bine punctate.
Multumim. Pana la promulgarea Codului Fiscal sunt doar propuneri. Cand se va aproba venim si cu solutii 🙂
“Impozitare zero
Mai există multe aspecte care fac ca alegerea între PFA şi SRL să fie grea. Spre exemplu, impozite zero se pot obţine în primă fază de către PFA sau SRL, dar pe termen lung numai de către SRL.“
Am un PFA din iunie 2014, pe linie de consultanta. Cat timp mai pot avea impozitare zero.
O PFA are impozitare zero cata vreme reuseste sa faca asa incat cheltuielile sunt egale sau mai mari decat veniturile. Mai exact, cata vreme amortizarea auto + chiria sediului + cumparaturile + contributiile etc. sunt mai mari decat venitruile (si in primul an se poate face asta usor de tot).
Sunt unii care au impozitare zero timp de 4-5 ani, deci totul depinde de cheltuailile deductibile pe care le fac (art. 46 din Codul fiscal trebuie analizat neaparat pentru o optimizare fiscala corecta).
Am un birou de arhitectura de cativa ani, sunt un fel de PFA din breasla arhitectilor si as vrea sa stiu cum fac mai exact sa deduc cheltuielile? Adica sa ajung si eu cat mai aproape de zero cu diferenta dintre intrari iesiri. Vreau si eu mai putin impozit de platit. Am si un SRL dar contabila dar nu tare m-a ajutat in privinta asta. Multumesc!
George, pentru solutii (legale) de optimizare fiscala este nevoie sa ai acces la un contabil foarte bun sau macar la unul destupat la minte care sa accepte sfaturile unui consultant fiscal.
In Romania platim contabilii pentru a ne spune cat datoram la stat. Adica îi plătim cu banii noștri pentru a lucra pentru ANAF.
Poti sa-mi recomanzi un astfel de consultant fiscal din echipa ta? Cum as putea sa am acces la o sedinta de consultanta cu tine? Asta cred ca ar fi cea mai tare. Cum ar trebui sa procedez?
In momentul de fata un ctr. /10 ore /luna la o alta firma il costa pe angajator undeva la 130 lei,sper sa nu gresesc. daca in mometul de fata contributia la asig sociale este mai mare de suma acesta/luna atunci merita sa vb cu cineva ca sa-ti faca un ctr. de munca.
“De asemenea, ne putem desfăşura activitatea în linişte pe bază de convenţii civile acum, când acestea nu mai sunt limitate sub aspectul timpului de derulare a activităţii – deci pot fi încheiate şi pe perioadă determinată, ceea ce încă puţini ştiu.”
Ne spuneti mai multe despre asta, va rugam?
La fel, si despre cum poate un SRL sa aiba impozit zero? (“impozite zero se pot obţine […] pe termen lung numai de către SRL.”)
Multumim!
Despre SRL-ul cu impozite zero, vom discuta pe larg intr-un material viitor. Putina rabdare sa vedem cum se finalizeaza Codul Fiscal 🙂
In ce priveste conventiile civile te rog sa ne trimiti pe email situatia concreta in care vrei sa folosesti un asemenea raport contractual si te vom sfatui punctual.
E.B.
Da, in urma publicarii Codului fiscal ce va intra in vigoare in 2016, situatia descrisa de Dvs. este exacta: nu se mai poate ocoli CAS chiar daca aveti contract de munca.