Este meseria de vanzator una ingrata, dintre meseriile “de jos ale societatii”? Cred ca la o cercetare nationala, proportia covarsitoare a raspunsurilor ar fi: DA, este o meserie… neserioasa.
Prin contrast insa, cei mai prosperi oameni de afaceri, cei mai bogati si poate cei mai invidiati sunt, in primul rand, vanzatori de exceptie. De ce este nevoie sa fii bun vanzator pentru a avea succes, orice ai face din punct de vedere al carierei?
- Poti sa-ti vinzi ideile si conceptele
- Influentezi mai usor persoanele din jur
- Ajuti afacerea sa creasca prin vanzari directe
Cine sunt vanzatorii vechi? Cei care au facut primele “scoli de vanzari” din Romania, dupa 1989, baieti si fete cu studii superioare sau studenti, invatand vanzarile pe teren fata in fata cu clientul ; atunci ii regaseai in companii ca Interbrands, Cosmos, Coca-Cola, Colgate Palmolive, etc. Acesti oameni au invatat in primul rand principiile vanzarii, orientarea catre client si mai ales placerea de a vinde.
Unde sunt ei astazi? Peste tot, majoritatea au afacerilor lor ; multi sunt directori de vanzari, marketing sau logistica in companii nationale si multinationale iar unii continua sa vanda cu acelasi aplomb ca la inceput.
Cine sunt noii vanzatori? Copii rebeli si introvertiti, care vand rapid, grabiti sa-si ia banii si comisionul si sa alerge in club sau in vacante. Discuta pe messenger si posteaza pe facebook mai degraba decat a-si vedea si simti clientii. Veti spune ca sunt cinic. Veti spune ca noi – vanzatorii vechi, nu aveam pe ce sa ne cheltuim banii si socializam -intre noi. De fapt noi schimbam experiente si invatam continuu, unii de la altii si ne respectam compania si clientii.
Pentru ca s-a dezvoltat pe o economie in crestere, in care clientul cumpara nu vanzatorul reuseste sa vanda, generatia noua de vanzatori are cateva probleme, pe care daca le rezolva rapid vor fi mult mai buni decat noi, vechii vanzatori:
- Motivatia intrinseca – sa fie manati mai mult de dorinta de a fi, decat de cea de a avea
- Orientarea catre client – noii vanzatori sunt egoisti, gandesc si actioneaza doar pentru ei
- Refuzul de a invata – ei sunt atoatestiutori, nu le place “teoria” si fac deseori greseli enorme
- Paradigma muncii – noii vanzatori intai cer si apoi ofera. Daca fac 6 intalniri pe zi sunt foarte surmenati si cer concediu.
Haideti sa avem pardon, un bun vanzator este in piata, printre clienti si consumatori. Invata din fiecare intalnire cu clientii si isi creste astfel valoarea, atat pentru ei cat si pentru compania in care lucreaza.
Pare interesant .Dar nu stiu ce sa zic nu ma dau cu parerea asa repede.